Van de redactie | 12-08-2020
WIERDEN - Het liefst zou Henk Gort hier in Twente een clubracebaan oprichten voor het racen met auto’s. Voor ‘slotracing’, racen met schaalmodelauto’s met elektromotoren, die hun stroom krijgen via sporen die onder stroom staan.

In heel Nederland zijn slotracers te vinden, alleen in Twente bijna niet. Twente is wat slotracing betreft een blinde vlek op de kaart, vertelt hij.

Gort kent het racen vanuit zijn jeugd. Als kind kreeg hij een racebaan voor zijn verjaardag. “Dat was een speelgoedbaan, maar mijn vriend en ik koppelden onze banen aan elkaar en sloten een trafo aan. Dat zorgde voor een snellere auto’s en een hogere spanning, tot de hitte van de motortjes de bodem uit de auto’s smolt”, vertelt hij lachend.
In zijn tienerjaren verdween de racebaan uit zicht.

Rond zijn vijftigste waagde hij zich toch weer aan een racebaan, een Scalextric. De baan werd thuis op een tafel gezet, er kwam nog een baan bij en al snel verrees op de zolder van de woning een prachtig aangeklede slotracebaan.
Negen jaar geleden bouwde hij naar eigen ontwerp de huidige baan, de TwentTrack baan.

“Slotracing is beslist wat anders dan op een speelgoedracebaan rijden. Er komt veel meer bij kijken en de spullen zijn degelijker. Bij slotracing kun je auto’s repareren en aanpassen. Een groot verschil is ook dat bij een speelgoedracebaan de auto’s voorzien zijn van sterke magneten, soms met een trekkracht van wel drie keer het gewicht van de auto’s. Daardoor vlieg je niet zo gemakkelijk uit te bocht. In het echte slotracen in clubverband wordt veel magneetloos gereden, of met weinig magneetkracht en onder strikte regels.”

Om een auto een betere wegligging te geven wordt gewerkt met lood.
Ook is de verdere afstelling van invloed. Voorbeeld is het enigszins los draaien van de schroeven (flexen) waarmee de body op het chassis zit. Ook het gebruik van voorbanden zonder grip wordt toegepast.
“Het zijn vaak kleine subtiele dingen die een auto beter beheersbaar maken, zoals de speling in de kabels, waarmee geregeld kan worden dat het schoentje goed centreert. Ook is de regelaar van invloed op het rijgedrag. Daarnaast kun je verschillende motoren en soorten banden gebruiken.”

Bij toernooien en bij clubwedstrijden worden per klasse volgens bepaalde regels gereden, zodat vooral de vaardigheden van de rijders vergeleken worden.
“Je kunt niet alleen maar winnen door bijvoorbeeld zo geavanceerd mogelijke spullen op je auto te zetten”, aldus Gort.

Om serieus te beginnen slotracen, moet je een auto hebben en een goede regelaar. "Een racewaardige auto is er al vanaf zo’n 50,- tot 55,- euro, maar daar zit dan ook alles op wat nodig is. Een goede regelaar kost ruim 90,- euro. Natuurlijk komen daar kosten bij voor onderhoud.” Met humor: “Het is wel zo dat als de ‘gekte’ eenmaal toeslaat het flink uit te hand kan lopen.”

Hij veronderstelt dat er in Twente meer mensen zijn met deze hobby. “Maar die maken zich niet bekend. In Twente is er ook geen club met een clubbaan. Ik zou graag contact krijgen met mensen die dit ook leuk vinden (jong en oud). In Twente een club met clubbaan oprichten zou helemaal mooi zijn.”
Het e-mailadres van Hen Gort is h-gort@tele2.nl
Volg ons